Doktoratura
DR. PASHO MAKSUTI
TEMA : EPIDEMIOLOGJIA E VETËVRASJEVE NË TIRANË PËR PERIUDHËN 2001-2010
Vetëvrasja edhe pse është veprim individual, gjithmonë godet shumë njerëz dhe lë pasoja
afatgjata psikologjike e sociale ndaj familjarëve dhe personave të tjerë të afërt, por edhe ndaj
shoqërisë në tërësi.
Disa persona që kryejnë vetëvrasje kanë një problem shëndetësor mendor të
identifikueshëm si, depresion, skizofreni, varësi apo të tjera, ndërsa të tjerë nuk kanë probleme të
tilla. Disa flasin mbi qëllimin apo planin për vetëvrasje, ndërsa të tjerë nuk kanë. Shumë
vetëvrasje janë veprime impulsive, me vendim që merret brenda minutave ose orëve përpara
aktit. Çdo vetëvrasje ka veçantitë e saj, sikurse çdo person ka individualitetin e tij. Kur një person
bën vetëvrasje pa paralajmërim, të gjithë mund të pyesim veten se “çfarë nuk bëmë si duhet”.
Kjo formë e vdekjeve duket se i sfidon prediktorët.
Duhet të besojmë se vetëvrasja është vdekje që mund të parandalohet. Nëse nuk arrijmë
ta identifikojmë personin e rrezikuar nga vetëvrasja duhet të pyesim se cila hallkë e shoqërisë
nuk ka funksionuar.
Studimi është përpjekje për të dhënë kontribut mbi karakteristikat epidemiologjike të
personave të vetëvrarë në rrethin e Tiranës të cilat do të mund të shërbenin si mbështetje
shkencore mbi politikat shëndetësore parandaluese të vetëvrasjeve.
HYRJE
Vetëvrasja, edhe kur përmendet përmes të dhënave statistikore, te njerëzit shkakton
ndiesi të shumëfishta, shpesh ambivalente, por gati asnjëherë indiferentizëm. Nxit për të
menduar dhe shkakton reagime e vlerësime të ndryshme, që nga dëshira për ta fshehur, te dëshira
për ta zbuluar deri në fund dhe për ta paraqitur si fat tragjik e të pashmangshëm personal e
familjar, që është rezultat i ndërthurjes të rrethanave fatkeqe të cilat mund të shmangeshin. Në
raste të tjera, dënohet akti ose manifestohet me dhimbje të thellë. Vlerësohet edhe si vendim
racional i detyruar nga situata të padurueshme ose si largim nga ballafaqimi me realitetin. Të
tjerë e quajnë apel dëshpërues për ndihmë, deri edhe si refuzim total të ndihmës. Edhe pse është
veprim individual, vetëvrasja gjithmonë godet shumë njerëz dhe lë pasoja afatgjata psikologjike
e sociale ndaj familjarëve dhe personave të tjerë. Qëndrimi i shoqërisë ndaj vetëvrasjes ka qenë i
ndryshëm, kryesisht negativ, shpesh ekstremisht negativ, duke e dënuar dhe kategorizuar ndër
krimet më të rënda. Qëndrimi i ndryshëm ndaj vetëvrasjes kushtëzohet në masë të madhe nga
normat kulturore dhe religjioze, të cilat më shpesh e ndalojnë dhe e dënojnë atë.
Vetëvrasja ka tërhequr edhe vëmendjen e filozofëve shumë kohë para Krishtit, ndërsa
gjatë kohërave të ndryshme janë marrë edhe predikuesit fetarë, shkrimtarët, psikiatrit, sociologët
dhe psikologët. Kuptimi i vetëvrasjes si veprim “johuman” ose “human”, kanë ndërruar vende
gjatë historisë. Qëndrimi se vetëvrasja është veprim imoral ose se është manifestimi më i lartë i
lirisë, janë karakteristikë për periudhën e para Krishtit. Platoni në veprën “Fedoni” përmend
bisedën e Sokratit me Kebes-in në të cilin Sokrati krahason njeriun (i cili është pronë e zotërave)
me ushtarin që është në vendin e rojës dhe nuk guxon të lëshojë atë. Njeriu duke u larguar me
dëshirë nga kjo botë, vepron kundër ligjeve të zotërave. Megjithatë, Platoni vlerësonte se
vetëvrasja mund të jetë edhe veprim racional, nëse ndodh për shkak të ndonjë sëmundje ose për
shkak të kufizimit të papërballueshëm të lirisë (46, 52). Për Aristotelin vetëvrasja është krim
kundër shtetit ose veprim i përgjegjësisë shoqërore. Stoikët pas vdekjes së Sokratit mendonin se
vetëvrasja është mënyra më e dëshirueshme dhe më e arësyeshme e largimit nga kjo botë. Kur
presioni i brendshëm bëhet i papërballueshëm, atëherë nuk bëhet pyetja se a duhet të vrasim
veten, por se si ta realizojmë me nderë dhe guxim. Seneka mendonte se “e rëndësishme është
nëse njeriu vdes bukur apo shëmtuar dhe jo më herët apo më vonë dhe se, njeriu ka plotësisht të
drejtë të përzgjedhë mënyrën e vdekjes, që për të është e pëlqyeshme”(46).
Vlerësimi i vetëvrasjes si krim është karakteristikë e krishtërimit të vonshëm. Dënimi për
vetëvrasjen nuk përmenden as në Dhjatën e Vjetër as në Dhjatën e Re. Vetëm në shekullin e VI
pas Krishtit, kisha e ka dënuar vetëvrasjen. Argumentat e shën Augustit (shek. VI) kundër
vetëvrasjes kanë pasur ndikim për shkak të numrit të madh të vetëvrasjeve në periudhën e
krishtërimit të hershëm. Shën Augusti shprehet se “jeta është dhurata më e mirë e zotit dhe
refuzimi i saj domethënë refuzim i zotit”. Në veprën “De civitate dei” (Qyteti i perëndisë), shën
Augusti të vetëvrarin e krahason me vrasësin “Qui se ipsum occidit, homicida est” (kush vret
veten, është vrasës). Vlerësimi i vetëvrasjes si krim, ka çuar në veprime përçmuese ndaj trupit të
të vetëvrarit, nç ndjekje të familjes së tij dhe në konfiskimin e pasurisë (kanë qenë të përhapura
në Angli dhe Francë gjatë mesjetës) (46). Ёshtë e njohur aforizma e filozofit anglez C.E.M. Joad
IX
(shek. XIX-XX) se “në Angli nëse tentoni vetëvrasjen dhe nuk e realizoni, ju shpallin kriminel,
ndërsa nëse e realizoni ju shpallin të çmendur” (2).
Në shekullin XIX vetëvrasja është konsideruar sëmundje e personit dhe e shoqërisë.
Kështu kemi qasjen tradicionale psikiatrike dhe sociologjike ndaj kësaj dukurie. Psikiatrit
mendojnë se vetëvrasja ka bazë organike dhe gjithmonë bëhet fjalë për patologji, ndërsa
sociologët shkakun e vetëvrasjes e shikojnë kryesisht nga veprimi i faktorëve shoqërorë (7). Në
shekullin XX vetëvrasja sërisht konsiderohet si problem etik për shkak të asgjësimit të jetëve
njerëzore dhe zhvlerësimit të egzistencës njerëzore.
Në mesin e shekullit XX shtohen studimet dhe interesimi shkencor për këtë dukuri.
Kërkimet moderne flasin për qasje multifaktoriale ndaj përpjekjes për vetëvrasje dhe suicidit.
Shumë rëndësi për etiologjinë e kësaj dukurie kanë faktorët socialë, psikiatrikë dhe familjarë,
megjithëse njëri nga këto mund të jetë mbizotërues ndaj të tjerëve (46).
Për të kuptuar aspektin moral të vetëvrasjes nisemi nga përkufizimet e autorëve të
ndryshëm të cilët theksojnë se veprimi vetëvrasës duhet të jetë i qëllimshëm. A mund të themi se
të gjithë personat veprojnë në mënyrë të vetëdijshme dhe duan të vdesin? Mendoj se një numër i
konsiderueshëm i tyre kanë dilemë, të vdesin apo jo. Akoma më e papranueshme është vetëvrasja
për një pacient, të cilin e shtyn sëmundja mendore drejt suicidit. Pra, ai nuk ka logjikën normale
për të gjykuar mbi jetën e tij. Megjithë këtë, në vitin 1993, në 47 shtete të SHBA-së u vu në
zbatim ligji në mbrojtje të dëshirës për të vdekur të personave që vuajnë nga sëmundje të
pakurueshme, duke ligjëruar mundësinë për autorizimin e një personi kujdestar për të marrë
vendim për jetën e tyre, kur ata vetë të mos jenë në gjendje ta bëjnë (suicidet e asistuara). Kurse
në vitin 2002 në Hollandë, Zvicër e Luksemburg, u aprovua ligji i eutanazisë dhe vetëvrasjes së
asistuar (45). Ahmed dhe Tarek Okasha në diskutimet me filozofët dhe dijetarët islamikë kanë
dhënë mendimin se, megjithëse suicidet dënohen nga islami, duhen marrë parasysh si opsion
legjitim, në rastet kur jeta bëhet e padurueshme fizikisht dhe mendërisht, (11, 45). Këtij problemi
të ndërlikuar më së miri mund t’i qasemi nga këndvështrimi se sa është e drejtë apo e padrejtë, e
lejuar apo e palejuar, e mirë apo e gabuar, që të kryhet një vetëvrasje. Qëndrimi tolerant ndaj
vetëvrasjes ka ndikuar në rritjen e shpeshtësisë së vetëvrasjeve në mesin e të krishterëve gjatë
periudhës së hershme të përhapjes së krishtërimit. Duke u propaganduar pavlerësia e kësaj bote,
të gjitha shpresat qenë të drejtuara nga jeta pas vdekjes, ndërsa kristianizmi nuk kishte krijuar
ende mekanizmat e mbrojtjes për të shkuar në mënyrë të përshpejtuar nga “lugina e lotëve” drejt
botës së përtejme. Duke pritur “lumturinë e parajsës pas vdekjes”, për të krishterin, vdekja mund
të ishte lehtësim i shumëpritur (3).
Religjionet Abrahamike (Judaizmi, kristianizmi dhe Islami) tradicionalisht e konsiderojnë
vetëvrasjen si ofendim ndaj zotit, mbasi e konsiderojnë jetën të shenjtë. Mësimet e kishës
katolike thonë se nuk është e lejuar që, as vetes as dikujt tjetër t’i shkaktosh vdekjen”. Nuk
pranohet që veprimi i dikujt që shkakton vdekje, të llogaritet i drejtë, edhe në rastin kur dikush e
kërkon si shpëtim për vetveten (62). Qëndrimi religjioz mbështetet në kuptimin se njeriu nuk
është pronar, por vetëm drejtues i jetës së tij dhe vetëm Zotit, nga i cili rrjedh jeta, do t’i
përgjigjet për mënyrën e drejtimit të jetës (38). Sipas besimit islam personat që ngrenë dorë ndaj
vetes janë të dënuar me ferrin e përjetshëm. Në suicidologji humbja e afeksionit ndaj religjionit
shpesh llogaritet si rrezik për suicid. Ahmed dhe Tarek Okasha në veprën “Suicidi dhe islami”
X
dhe Nils Retterstol me Oivind Ekeberg në veprën “Kristianizmi dhe suicidi” (11), theksojnë
ndikimin e faktorëve religjiozë për parandalimin e suicideve. Këtë e demonstron shkalla e ulët e
suicidalitetit ndërmjet besimtarëve aplikantë në shoqëritë myslimane dhe kristiane. Marrëdhënia
është e komplikuar dhe ndryshon ndërmjet vendeve katolike e protestante. Të dhënat flasin se
shkalla e vetëvrasjeve është më e lartë midis protestantëve se sa katolikëve dhe çifutëve. Shkalla
më e ulët e vetëvrasjeve ndërmjet katolikëve e çifutëve është argumentuar nga ndihma
parandaluese e rrjeteve religjioze përkatëse (54, 56). Israel Orbach dhe Aron Rabinovitz në
veprën “Suicidet në shkrimet çifute” flasin mbi ndalimin e suicidit duke theksuar se dënimi i
sjelljes suicidale është shoqëruar me apel për një shtet më të ndjeshëm për të kuptuar shkaqet e
suicidit (11). Thomas Masaryk (1881) thekson se rënia e religjiozitetit çrregullon organizmin
shoqëror, njerëzit i bën të ndihen të palumtur dhe rrit çorganizimin shoqëror. Sipas traditës
kulturore dhe religjioze kineze dhe ndikimit të konfucianizmit, vërehet se suicidet nuk kanë
moral të rëndësishëm e të pavarur. Suicidi përshkruhet si një mënyrë e pranueshme për të
rezistuar dhe mbrojtur dinjitetin e dikujt, megjithëse kurrë nuk është konsideruar si mënyra më e
mirë për ta bërë atë (46). Vetëvrasja, si edhe sëmundjet mendore, mund të shihen edhe si masë e
çrregullimeve shoqërore (70).
Manifestimi i vetëvrasjeve përveç diskutimit etik, nxit edhe të menduarit mbi kuptimin
themelor të egzistencës dhe sjelljeve njerëzore, që e hasim tek A. Camus në romanin “I huaji”.
Edhe më parë është menduar për zgjidhjen e pyetjeve mbi liritë kundër determinizmit dhe të
drejtën e individit kundrejt përgjegjësisë ndaj perëndisë e shoqërisë ose thënë ndryshe të raportit
të lirisë kundrejt përgjegjësive individuale. Në këtë kuptim ka lindur pyetja: A ka të drejtë njeriu
t’i marrë jetën vetes? John Donne (1573-1631), poet e klerik anglez, dhe David Hume (1711-
1776), filozof skocez, kanë mbrojtur të drejtën për vetëvrasje, ndërsa Montaigne (1533-1592),
shkrimtar e humanist francez, thotë se nuk është vjedhje nëse dikush i vjedh vetes paratë dhe nuk
mund të flasim për vrasje nëse dikush vetë i merr jetën vetes së vet. Në Britani vetëvrasja është
cilësuar si vepër penale deri në vitin 1961 kur është miratuar ligji mbi vetëvrasjen. Sipas ligjit të
Josifit II, trupi i të vetëvrarit duhej të varrosej jashtë varrezave dhe nga regjësi i lëkurëve dhe jo
nga varrmihësi (1).
Vështrimi ndaj vetëvrasjes në vende të ndryshme është ndikuar nga aspekte të gjëra
kulturore si religjioni, nderi apo kuptimi mbi jetën. Shpesh vetëvrasja është parë si krim serioz
dhe ky vështrim bëhet i zakonshëm në mendimin perëndimor modern (46, 56). Në kulturat greke
dhe romake, përpara kristianizmit, vetëvrasja nuk është konsideruar automatikisht imorale. Nga
ana tjetër, gjatë epokës së samurajëve në Japoni, seppuku (harakiri), u respektua si një mjet për
shlyerjen e fajit për dështimin ose si një formë e protestës (68). Në Indi sati është një praktikë
varrimi Hindu, tani e jashtëligjshme, ku e veja, me dëshirë ose nën presionin e të afërmëve, duhej
të digjte veten në turrën e druve bashkë me burrin e vdekur (39). Në shekullin 20 dhe 21
vetëvrasja në formën e vetëshkatrrimit është përdorur si një mënyrë proteste (6). Ndërsa në
formën e kamikazeve apo bombave vetëvrasëse përdoret si taktikë terroriste ose militare (67).
Vetëvrasja nën përkujdesjen mjekësore (eutanazia ose “e drejta për të vdekur”) është mjaft
kontraverse me etikën moderne. Eutanazia në fokus ka personat me sëmundje terminale e me
dhimbje ekstreme ose ata me kualitet minimal jetese, si pasojë e plagosjeve apo sëmundjeve
(35). Vetësakrifica në emër të të tjerëve, nuk konsiderohet detyrimisht vetëvrasje, pasi qëllimi
subjektiv nuk është për t’i dhënë fund jetës, por për të mbrojtur jetën e dikujt tjetër. Durkheim
këto i quan vetëvrasje altruiste (8).